Wednesday, November 11, 2015

Breaking The Ice For An All-Round Reform Of Islamic Societies اسلامی معاشروں کی اصلاح کے لیے ایک شروعات




 محمد یونس، نیو ایج اسلام
1 نومبر 2015
(مشترکہ مصنف (اشفاق اللہ سید)، اسلام کا اصل پیغام، آمنہ پبلکیشنز ، امریکہ ، 2009)
زیر نظر مضمون میں اس بات پر گفتگو کی گئی ہے کہ کیا اسلام کو اصلاح کی ضرورت ہے یا نہیں،جس کی شروعات  مہدی حسن کے اس ‘Why Islam does not need a Reformation، کیوں اسلام کو اصلاح کی ضرورت نہیں ہے’حالیہ مضمون سے ہو چکی ہے،  اور اس میں اصلاحات کے عمل کی شروعات کرنے کے لیے ایک ٹھوس تجویز پیش کی گئی ہے، جیسا کہ اس کے حق میں دو صدیوں سے آواز اٹھائی جا رہی ہے۔
مہدی حسن نے اپنے مضمون میں تین فاضل قلم کاروں کا حسب ذیل تبصرہ پیش کیا ہے جو ایک دوسرے سے لیے تکمیلی اور توصیفی ہے، اور راقم الحروف کو ایک جامع تبصرہ تحریر کرنے پر آمادہ کیا۔ میرے تبصرے کو اب ایک مکمل  مضمون کے طور پر پیش کیا جا رہا ہے تاکہ  ہند اور بیرون ہند کے مسلم دانشوروں اور اسلامی اسکالرز کی پوری توجہ اپنی طرف مبذول کی جا سکے۔ تبصرے حاضر  خدمت ہیں:
 1۔ "اسلام کو اصلاح کی ضرورت نہیں ہے۔ مسلمانوں یقینا اصلاح کی ضرورت ہے۔"- غلام غوث
2۔ ‘‘عام سوجھ بوجھ، نئی اور حساس باتوں کو سیکھنے اور انہیں جذب کرنے پر مبنی اسلامی اصلاح کی ضرورت ہے’’ –غلام محی الدین صاحب
3۔ اسلامی اصلاح میں کی جانے والی کوششوں کی بنیادمسلم معاشرے اور سیاست کے سماجی، اخلاقی، مذہبی اور معنوی تجدید و احیاء پر مرکوز کرنے کی ضرورت ہے۔ "غلام رسول دہلوی۔
در حقیقت اسلامی اصلاح اور خود اسلام میں اصلاحات دونوں ایک شئی نہیں ہے۔ اس کا مطلب صرف اسلامی معاشروں میں اصلاحات ہے۔ اسے عیسائیت کی طرح اسلام کے بنیادی نظریات کو داؤ پر لگا کر انجام نہیں دیا جانا چاہیے، بلکہ اسے آج کے مروجہ قوانین اور مختلف رسوم و رواج کی تحقیق، تنقید، تنظیم نو، درستگی اور ان کی توضیح کر کے انجام دیا جانا چاہیے،  جو اسلام کے آفاقی اقدار سے متصادم ہیں، اور جنہیں معاشرتی اور قومی سطح پر مسلم معاشرے کے اندر اور اسلام اور دوسری برادیوں کے درمیان بین الاقوامی سطح پر سماجی، ثقافتی، سیاسی، تعلیمی اور نظریاتی خلاء کو وسیع کرنے کے لیے تشکیل دیا گیا ہے۔
راقم السطور نے کافی مضامین تحریر کی ہے جنہیں گزشتہ چار سالوں کے دوران نیو ایج اسلام پر شائع کیا گیا ہے،  جنہیں تمام اسلامی مسائل کا  پر تازہ بصیرت حاصل کرنے کے لیے ایک بنیاد کے طور پر استعمال کیا جا سکتا ہے- اور وہ تمام اسلام کے دائرے میں قرآن مجید میں محفوظ ہیں۔ ہر مضمون اجتہاد (تازہ بصیرت) کی حیثیت رکھتا ہے، اور انہیں انتہائی مستند اور مشترکہ اشاعت، اسلام کا اصل پیغام میں  بھی شامل کیا گیا ہے، جس میں کوئی بھی نظریاتی خلاء نہیں ہے۔ جیسا کہ غلام محی الدین صاحب صاحب نے بجا کہا ہے، اور قرآن جس بات کی تحریک دیتا ہے، انہوں نے اپنے مضامین کو تشکیل دینے میں عقل، فقہ (منطقی استدلال)، اور تدبر کا استعمال کیا ہے، اور انہوں نے اپنے مضامین میں علم کے ثانوی اور خارجی مصادر و ماخذ کا بھی جائزہ لیا ہے، اس لیے کہ علم کی کوئی مذہبی حد بندی نہیں ہے اور صرف خدا ہی تمام علوم کا منبع اور مصدر و سرچشمہ ہے۔ ذیل میں دیئے گئے متعلقہ مضامین کو ان کی سرخیوں کے مطابق مخصوص مقامات پر 'اسلامی اصلاحات کے ایک نقطہ اغاز کے طور پر استعمال کیا جا سکتا ہے، اور ان میں سے تمام کو  وسیع اصلاحات کے عمل کا آغاز کرنے کے لئے ایک وسیع ترین تناظر میں لیا جا سکتا ہے۔
I. Restructuring Madrasa education
1.  An Open Reminder To Ulama- Rejecting Universal Knowledge As Un-Islamic Is Brazenly Un-Islamic And Kufr (Denial Of Truth).
2. RESTRUCTURING MADRASA EDUCATION: Muslim Opponents of India’s 'Right of Children to Free and Compulsory Education Act' are Enemies of Indian Muslims
3.  Intellectual Ambivalence of Educated Indian Muslims: the RTE versus the Ridiculous Fatwas
4.  Evolution of Hadith Sciences and Need for Major Paradigm Shift in Role of Hadith Corpus and Scope of Madrasa Education
II.  Correction of Gender Discriminatory Notions and Laws
1.  The Medieval-Era-Rooted, Qur’an-Conflicting Muslim Personal Law (Sharia Law) Must Be Reformed To Avoid Injustices to Muslim Women – An SOS to the Indian Ulema Fraternity
2.  India’s Child Marriage Act 2006 Prescribing 18 as Women’s Legal Age for Marriage Is Consistent with the Qur’an
3.  Any Fatwa Imposing Full/Face Veil (Burqa/Niqab), Headscarf On Muslim Women As A Religious Requirement Is Anti-Qur’anic.
4.  Notions of Male Superiority, Domination And Beating Of Wife Stand Un-Islamic Today
5.  Muslim Women In The Non-Muslim / Western World May Relax On The Symbolic Veiling (Head-Ear-Chin Cover) And Create A Socially Interactive Performance Oriented Identity As Commanded By The Qur’an
6.  Qur’anic Sharia (Laws) On Divorce: Triple Divorce, Temporary Marriage, Halala Stand Forbidden (Haram)
7.  Limiting Maintenance of Divorced Women for the Iddat Period is Brazenly Un-Islamic
8.  The Qur’an Prescribes Monogamy As The Social Norm For Humanity
9.  A Fresh Insight into the Qur’anic Verses Quoted to Justify Unwedded Sexual Relation with Maids, Call Girls etc
10.  The Qur’an Offers Protection and Coequal Personal Rights to Women and Those Who Deny Them Such Rights Today Are the Deniers of the Message of the Qur’an – Though God Knows Best
11. Abolition of Slavery, Including Sex Slavery in Islam (The Qur’an)
III.  Probing Criminal Laws
1. Blasphemy Law has NO Qur’anic Basis
2. Flogging of Women for Sex outside Marriage Stands Brutal and Un-Islamic Today
3. Any Punishment for Apostasy, Let Alone Capital Punishment, is Anti-Islamic
IV.  Broadening the horizon’s of Islamic thoughts.
1. The Spiritual Genocide of a Godly people: The Case of Ahmadis in Pakistan
2. The Zakat – A Pillar Of Faith, As Actualized Today Is A Grand Mockery, If Not Fraudulent Realization Of Qur’anic Message On Wealth Distribution And Social Justice.
3. The Zakat Today Grossly Underplays the Qur’anic Emphasis on Zakat and Wealth Sharing
4. Role of Dawah in Islam: Islamic Dawah at This Moment Must Focus Inwards and Not Outwards
5. Is The Muslim Mind Anchored In The 2nd And 3rd Centuries Of Islam?
V.  Expounding the different facets of the Qur’anic message beyond the Pillars of Faith
1. The Muslims’ ignorance /disregard of the Qur’anic guidance and its Colossal and Recurring Cost
2. Challenging, and Shed of Its Literary Glory in Translation, the Qur'an Offers Clear Clues to Exploring Its Core Commandments - Now Obscured, Corrupted and Distorted By Secondary Theological Sources
3. Tracking The Moral Trajectories Of The Juz ‘Amm (Last One Thirtieth Part) Of The Qur’an
4. Universal Dimensions of the Qur'an and Historic Specificity of Islam's Theological Sciences
5. Literalist Comprehension Of, And Exclusivist Dedication To The Pillars Of Faith Purports To Reduce Islam To A Cult Of Five Pillars
6. The Broader Notion of Din Al-Islam Is Inclusive Of All Monotheistic Faiths
7. The Qur’an’s Broader Notion Of Taqwa – An Irrefutable Testimony To Its Universalism
8. The Quran was Never Edited and any Effort to Edit the Quran will be Self-Contradictory
9. The Qur’anic Message Admits of Flexibility in the Shares of the Siblings / Heirs
10. Love, Sex and Marriage in the Qur’an
11. Darwinism is Consistent with Qur’anic Insights on Man’s Origin
12. The Qur’anic Perspective on Jihad and Greater jihad: SOS to Global Muslim Community
13. Pope Francis Touches The Soul Of The Qur’an By Seeking An “Adequate Interpretation” And Muslims And Their Ulema And Scholars Across The World Must Follow His Suggestion To Avoid Growing Confusion In Religion.
14. Muslims Must Take A Hard Look At The Popular Islamic Theology Of The Era Focus On The Essentials Of Their Din To Survive In This Progressive, Pluralistic, Humanistic And Politically Volatile Era And Avoid Suicidal Collapse

15. Blue Print For Restoring The Pristine Theology Of Islam Expounding The Huquq Al Ibad – Man’s Duty To Man And His Right To Use His Intellectual Faculties As Enshrined In The Qur’an
VI.  Clarifying gross misconceptions about Islamic message and the Prophet
1. Acceptance of the Satanic Verses Episode of the Classical Sira is Shirk and Kufr
2. Closing The Episode On Satanic Verses And The Chapter On Muhammad/Islam Vilification
3. Clearing Some Gross Misconceptions about Islam and Its Prophet
4. Is Islam Incompatible with Democracy?
5. The Noble Persona of Prophet Muhammad (Pbuh) As Mirrored In the Qur’an
6. Indian Muslim Clerics Reduce Muslim Women To The Level Of Whore With Whom The Son, The Father, The Brother And The Friend Can Have Sex Within The Ambit Of Islamic Law
7. The Notion of Jizyah In The Light Of the Qur’an’s Holistic Message and Historical Context
8. The Benevolent Impact Of Jizyah On The Vanquished In Early Islam: A Review Of Observations By Some Of The Greatest Scholars Of Enlightenment And This Era
VII.  Curbing Radicalization/ Terrorism
 1.  Summing Up: Refutation of Sheikh Yousuf Al-Abeeri's Fatwa Supporting Wanton Killing of Innocent Civilians under Special Circumstances and Thus Justifying the 9/11 Attacks – Part 8 (in 8 Parts)
2. ‘Azan: A Call to Jihad - On the Road to Khilafah’: A Comprehensive and Conclusive Refutation by an Authoritative Quran Exegete
3. Call For International Fatwas To Declare The Terrorists Who Advocate Wanton Killing Of Innocent People In The Name Of Islam As ‘Terrorist Apostates’, Like The Kharijites Of Early Islam
4. Interpreting Islam’s Pillars of Faith as Symbols of Militant Jihad Is Heresy - An Intense ‘Kufr’ And Its Wilful Muslim Followers Stand as Kafirin – Let There Be No Doubt About It
5. Declare The ISIS As The Kharijites (Those Who Seceded From Islam) As This Article Demonstrates And Declares: Global SOS To The Ulama, Muftis, Intellectuals And Scholars Of Islam
6. An Open Warning of Dire Perdition to the Neo Khwarijite (Hatred Inspiring and Terror Mongering) Ulema of Pakistan – The Ideologues of TTP, Jaish e Muhammad and Their Likes
7. Historical Significance of President Barrack Obama’s Declarations at the recent Summit to combat Violent Extremism
8. What ISIS Really Wants– Point by Point Refutation of Most of the Key Assumptions, Statements, Quotations and Charges Made in Graeme Wood’s Essay
9. The Twin Growing Menace: Petrifaction And Radicalization In Islam And Islamophobia – Are They Interconnected? How Best They Can Be Diffused? An SOS to the Muslim Intelligentsia, Leadership and Ulema!
10. The ISIS And Its Likes – The Muslim Violent Extremists Of This Era Must Be Outlawed On Historical Precedent To Save The Middle East From A Tsunami Of Bloodshed And The World From A Clash Of Civilizations
11. Countering Violent Terrorism – Muslim Community Leaders Must Warn Youngsters against the Dangers of Radicalization
12. Countering Violent Extremism – Muslim Ulama And Custodians Of Faith Must Avert A Potential Holocaust
13. The Heinous Crimes That ISIS Is Perpetrating Totally Opposed To Islam And Those Killed Fighting For ISIS May Earn Divine Wrath Instead Of Paradise And ‘Hurs’ – An SOS To All Mosque Imams
14. Europe’s About Turn in Its Stance of the Muslims from Hatred and Exclusion to Mercy, Compassion and Inclusion– an SOS to the Custodians of the Sacred Mosques
VIII.  Fresh Insights into Secondary Sources
1. The Classical Islamic Law (Islamic Sharia Law) is NOT a Word of God!
2. The Grievous Impacts Of Hadith Sciences In The Later Centuries Of Islam – A Soul Searching Exercise And A Final Call To The Muslim Ulema And Intellectual Elite.
3. ‘Bidding the Good and Forbidding the Evil’ (Amr Bil Ma‘Ruf Wa Nahi ‘Anil Munkar) By The Traditional Institution Of Religious Police Stands Un-Islamic Today
4. What Is Popularly Known As The Sharia Law Of Islam Is Actually The Cumulative Rulings Of Muslim Jurists With A Tag Of Islam, And Not Any Immutable Word Of God Or The Laws Of The Qur’an
5. Hadith Is Not a Divine Scripture of Islam – a la Qur’an
6. Defending the Hadith and Its Compilers – The Great Imams Who Are Sometimes Misunderstood and Even Reviled
7. The Classical Biography (Sira) Of the Prophet Is More of a Story than a Historical Record – It Is a Highly Embellished History
8. The Ambivalent Notion of Consensus of the Scholars (Ijma) in Islam
IX.  Promoting Inter-faith relations
1. The Qur’an Espouses Harmonious Inter-Faith Relations With Christians And Jews And All Other Faith Communities
2. The Qur’an’s Regard for the People of the Book (Christians and Jews) And the Believing Humanity– A Living Testimony
3. The Hindus are not ‘the Mushrikin’ Mentioned in the Qur’an
4.  Are All The Mushrikin For All Times “Spiritually Unclean” (Rijz) (Literal Reading Of The Verse 9:28 Of The Qur’an)?
5. Muslims Have NO Qur’anic Basis for Religious Supremacism
6. Human Beings Are Equal, Have the Same Rights, the Human Race Is One, and We Are All Brothers – Global Call for Improving Inter-Faith Relations and Combating Religious Supremacism and Bigotry
7. 'Qur'an Burning Scheme of a Pastor In Contrast To the Veneration of Jesus and Mary in the Qur’an'
X.  Challenging the Internal Enemies of Islam
1. A Call To Global Muslim Communities – Inciters Of Sectarian Or Communal Violence May Stand 'Kafir’ In The Divine Court And Criminal On Earth.
2. The Radical Intelligentsia of Islam and Its Orthodox Ulema Are the ‘Hypocrites’ and ‘Nomadic Arabs Intense In Kufr’ Of This Era: They Are Its Twin Internal Enemies, and Must Be Resisted
3. Ayaan Hirsi Ali – The Literary Queen of Reformist Islam Is Not Infallible: A Critique of Her Essay, “The Future of Islam in the Hands of Reformers”
4. Indian Muslim Ulema Who Insist On Retaining the Anti-Qur’anic Triple Talaq (Instant Divorce) In Muslim Personal Law Are Sinners, Haters of Their Women-Folk and Criminals and Must Be Resisted
امید ہے کہ یہ مضمون ملک و بیرون ملک میں اہم اسلامی یونیورسٹیوں جیسے علماء کرام کے حلقوں میں ایک بحث و مباحثہ کا آغاز کر کے  ایک جامع ترین اصلاح کا آغاز کرے گا۔
ایک ایسے دور میں کوئی نئی بصیرت یا کوئی نیا نظریہ پیش کرنا کہ جب فقہ اسلامی کا غلبہ ہے،  یا جو بصورت دیگر جو قرآنی پیغام کی تشریح اور اس کے نفاذ سے متعلق ہے، ایک انتہائی پرخطر کام ہے، اس لیے کہ مذکورہ بالا 80 میں سے کسی ایک مضمون میں کوئی ایک غلطی بھی دوسرے تمام مضامین کی ساکھ خراب کر سکتی ہے، اور اللہ کا پیغام کما حقہ پہنچانے میں ناکامی کی وجہ سے راقم الحروف پر قہر الٰہی کا خطرہ الگ ہے۔ لہذا، یہ کہنے کی کوئی ضرورت نہیں ہےکہ مصنف نے ان مضامین کو حتمی شکل دینے سے پہلے اس میں کافی وقت صرف کیا ہے، اور اس میں کافی احطیات کے ساتھ کام لیا ہے۔ مزید یہ کہ مکمل چار سالوں تک نیو ایج اسلام پر پورے طور پر سرگرم عمل رہنے کے درمیان  کسی بھی منفی تبصرہ کے موصول نہ ہونے کی وجہ سے بھی راقم السطور کے اعتماد میں اضافہ ہوا ہے،  سوائے ان چند مواقع کے ، کہ جن میں سے اکثر کی تردید مصنف نے کر دی ہے۔ تاہم، ان تمام کے باوجود راقم السطور خطا سے مبرا ہونے کا دعویٰ نہیں کر سکتا،  لیکن پھر بھی بنیادی منبع اور ماخذ کی حیثیت سے مستند قرآنی تشریحات کی بنیاد پر راقم الحروف قارئین کرام کو اس بات کا یقین دلاتا سکتا ہے کہ اس میں غلطی کے امکانا بہت کم ہیں۔ لہٰذا، راقم السطور کی اکثر  تحریروں کو ممکنہ حد تک قابل اعتماد شمار کیا جا سکتا ہے۔

No comments:

Post a Comment